Mekkora is egy nagy vas?
Dávid 2005.05.18. 10:50
Amerikai kamionok felépitése
"Más masinák" -Mekkora is egy igazi nagy vas?!- Az amerikai kamionok méreteiről és felépítéséről
Amilyen hosszú lett az előző cikkem, olyan rövidre sikerült a második. Bizonyos szempontból folytatása az előzőnek, de mégis teljesen különálló attól. Elég száraz, de úgy gondoltam van értelme, hogy mindenki jobban megértse az amerikai „kamionos dolgokat”, mert itt is rengeteg eltérés van az Európában megszokottaktól. Jöjjön tehát egy kis áttekintés a 8-as osztályú kamionokról, az igazi nagyvasakról!

8-as osztály: 33.000 lb (15t) felett 80.000 lb (36,3t)-ig jellemző méretek: 102” szélesség, 13’6” magasság

- BA: Bumper to Axle (lökhárítótól az első tengelyig)
ennek hossza határozza meg az első tengely helyét ---set forward front axle (előre helyezett első tengely BA<40”) ---set back front axle (hátra helyezett első tengely BA>=40”)
- BBC: Bumper to Back of Cab (lökhárítótól az első tengelyig)
- CA: Cab to Axle (fülkétől a hátsó tengely(ek)ig)
- AF: Axle to Frame (hátsó tengelytől az alváz végéig)
- CF: Cab to Frame (fülke végétől az alváz végéig)
- WB: Wheelbase (tengelytáv)
- OAL: Overall Lenght (teljes hossz)
Fülke elhelyezése szempontjából kétféle kamiont különböztethetünk meg: -a Conventional-t, -és a Cabover-t.
Conventional: (CONV) hagyományos felépítésű, a motor a fülke előtt helyezkedik el (csőrös). Cabover: (COE Cab Over Engine) a motor a fülke alatt található (tompaorrú, vagy kockafülkés). Ezt a típust Snubnose-nak is nevezik. A változatos felépítés miatt egyes ’50-es évekbeli típusok külön becenevet kaptak (pl.: Bullnose és Bubblenose).
A ’80-as évek elején bevezetett szabályozások hatására megjelentek az egyre hosszabb szerelvények, mert attól fogva csak a pótkocsik hosszát maximalizálták.
|
Truck & Trailer: teherautó+pótkocsi tartályszerelvények, élőállat szállító, széna - és lucernaszállító, transfer dump szerelvények (billencsek), stb. Tractor/Trailer(s): nyergesvontató+félpótkocsi(k) hűtöttáru, darabáru, bútor, tartály, élőállat, túlméretes áruk, luxusautók, rönkfuvarozás, stb. A legelterjedtebb félpótkocsi-méretek: 28’+28’, 40’, 48’, 53’, 55’ és 57’
|
Végezetül, hogy ez a kissé egyhangú cikk színesebbé váljon, következzen egy régi kamionos vicc: „A kamionsofőr hazatelefonál a fuvarozócég tulajának: -Főnök van egy kis probléma! Összetört a jobb oldali tükör! -A p***ába! Na mindegy! Cseréld ki, és menj tovább! -Ez sajna nem fog menni! Rajta van az egész kamion!” :)
Balesetmentes közlekedést kívánok minden kamionosnak és autósnak! (függetlenül a járműve gyártási helyétől).
|